Komentarze ekspertów

Superfoods – przyszłość czy moda

20-03-2018 Bogna Zasadzka, Ekspert ds. rynku spożywczego

Pomimo szybkiego wzrostu, rynek superfoods stanowi wciąż ułamek procenta globalnego rynku zdrowej żywności. Z raportu dotyczącego produkcji ekologicznej z 2017 r., zaprezentowanego na targach ekologicznych BIOFACH w Norymberdze wynika, iż wiodącym rynkiem ekologicznej żywności jest USA z wartością na poziomie prawie 36 mld euro, na dalszej pozycji znalazły się Niemcy z rynkiem o wartości 8,6 mld euro, Francja z wartością 5,5 mld euro oraz Chiny z rynkiem na poziomie 4,7 mld euro. W przypadku segmentu superfoods, jego globalna wartość wyniosła około 145 mld USD w 2017 r., a tempo wzrostu to 14 – 15% rocznie.
Wg danych firmy Technavio, wartość globalnego rynku superfoods w 2021 r. przekroczy 256 mld USD.

Nie ma jednoznacznej definicji dla „superfoods”. Terminem tym określa się na ogół żywność bogatą w składniki odżywcze, których właściwości uważane są za szczególnie korzystne dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Nie istnieje także zamknięta lista produktów spełniających kryteria superfoods. W Polsce coraz więcej producentów decyduje się na rozwój linii, w których powstają nietypowe koncepty z dodatkiem takich składników, jak: jagody goji, acai czy glony wakame. Nie należy zapominać także o polskich superfoods, jak: orzechy, czosnek, brokuł lub różnego rodzaju kasze. Oczywiście, z dietetycznego punktu widzenia, niektóre z tych składników nie są tak zdrowe, jak jest to marketingowo przedstawiane.

Najbardziej innowacyjnym rynkiem superfoods, według najnowszych badań Mintel's Global New Products Database (GNPD) z lipca 2017 są Niemcy, które uzyskały pozycję lidera przed Australią i Wielką Brytanią. W latach 2013 – 2016, w Niemczech liczba premier żywności  z oznaczeniami „superżywność", „superowoc", „superzboże", „superwarzywo" czy „supernasiona" wzrosła łącznie aż o 433%.
 

Źródło: Technavio, Global Ginseng Market 2017 – 2021

Obecne trendy na rynkach światowych wskazują, że coraz ważniejsze znaczenie dla konsumentów mają czynniki prozdrowotne, które sprzyjają temu, aby rynek produktów superfoods wzrastał dynamicznie.  Wzrost popytu w ramach segmentu superfoods odbywa się przede wszystkim poprzez większą świadomość konsumentów, ich edukację  oraz  swoiste poczucie „ inwestycji w przyszłość” czyli dbałości o to, aby to co konsumujemy teraz wpłynęło pozytywnie na nasze przyszłe zdrowie.

Producenci – z uwagi na zmieniające się oczekiwania – są zmuszeni do tworzenia konceptów prozdrowotnych. Dlatego nawet w branży słodyczy czy przekąsek widzimy pewne zmiany polegające na tym, że produkty uzupełnia się o zdrowe składniki czy też zmienia się proces jego wytwarzania.             

O sukcesie superfoods będzie stanowić nie tylko jego naturalność i bogate składniki odżywcze, ale także fakt, iż produkty superfoods są i będą w zasięgu ręki. Dodatkowym czynnikiem sukcesu będzie nie tylko umiejętność bycia innowacyjnym, ale także umiejętność budowania odpowiedniej komunikacji z odbiorcami przy promocji produktu. Należy też wziąć pod uwagę, że Polacy jako konsumenci coraz częściej stawiają na jakość, dlatego cena nie stanowi ostatecznego kryterium wyboru. Zatem produkty zdrowe, które z założenia są droższe, będę się znajdować w koszyku zakupowym coraz częściej.
Superfoods nie jest jedynie modą, która przeminie, a raczej pewnym trendem, który będzie ewaluował i stwarzał nowe możliwości w zakresie prowadzania prozdrowotnego trybu życia, ze świadomym wpływaniem na nasze samopoczucie.

Print