Komentarze ekspertów

Dobre perspektywy dla sektora opakowań

21-09-2016 Wojciech Kochański, Doradca Klienta Korporacyjnego w Regionie Małopolska

Według szacunków Polskiej Izby Opakowań (PIO), rynek ten wart jest w naszym kraju ok. 8 mld euro, co stanowi 1,3 proc. światowej produkcji. Jeśli zestawimy to z prognozami wzrostu rynku na poziomie 3,5 proc. rocznie – widać, jaki potencjał wzrostu ma ta branża.

Produkcja opakowań to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów światowej gospodarki. Według analityków agencji Smithers Pira rynek opakowań, którego wartość szacowana jest dziś na ok. 812 mld euro, będzie rósł o 3,5 proc. rocznie – do 2020 r.1  Jeśli tę samą miarę przyłożymy do rynku polskiego (wartego według szacunków Polskiej Izby Opakowań 8 mld euro) – to okaże się, że roczny potencjał wzrostu wynosi w Polsce aż 280 mln euro. Ale wartość ta może być jeszcze większa. Rosnący PKB, wzrost zamożności społeczeństwa, zmieniający się poziom i wzorce konsumpcji, które przekładają się na rosnący popyt na opakowania – wszystko to sprawia, że polski rynek może rosnąć znacznie szybciej. Nie brakuje głosów, że polska branża opakowaniowa ma szansę w najbliższych latach na wzrosty rzędu kilkunastu czy nawet 20 procent rocznie.

Zdaniem Eksperta
Wojciech Kochański, Doradca Klienta Korporacyjnego w Regionie Małopolska, DNB Bank Polska S.A.

Przemysł opakowaniowy staje się od kilku lat niezwykle istotny. Dzieje się tak, ponieważ opakowanie wpływa na wiele kluczowych czynników działalności producentów, począwszy od optymalizacji procesów produkcji, a skończywszy na poprawie poziomu rentowności firmy czy możliwości wyróżnienia swojego produktu na sklepowej półce. Dostrzegają to również producenci, i dlatego w nadchodzących latach możemy się spodziewać dynamicznego rozwoju tej branży na świecie. Być może uda nam się dynamiką wzrostu przebić globalny trend. Kluczowymi czynnikami, aby tak się stało ma być przede wszystkim zmniejszenie dystansu w wielkości „konsumpcji” opakowań w Polsce w stosunku do Europy Zachodniej. Ta różnica wynosi obecnie ponad 35% w skali roku, a ponieważ statystyczny polski konsument coraz bardziej upodabnia się do wzorców zachodnich należy się spodziewać również wzrostu konsumpcji. Drugim motorem napędowym dla wzrostu skali przemysłu opakowaniowego może okazać się polski eksport. Opakowania „idą w parze” wraz z eksportowanym produktem. Szczególnie w wiodących polskich branżach eksportowych takich jak spożywcza, AGD czy Automotive. Szacuje się, dynamika polskiego eksportu w latach 2016-2018 ma wynieść 6,9-9,5% więc należy się spodziewać,  że w co najmniej takim stopniu będzie rosło wykorzystanie opakowań przeznaczonych dla produktów przeznaczonych na eksport. Jeżeli dodamy do tego równania niskie ceny ropy, które istotnie obniżają koszty produkcji opakowań z tworzyw sztucznych, mamy realne szanse na osiągnięcie wspomnianych dwucyfrowych wzrostów. Tę tezę zdaje się również potwierdzać to, co możemy zaobserwować na rynku, przyglądając się inwestycjom firm z branży. Coraz więcej z nich decyduje się na istotne zwiększenie swoich mocy produkcyjnych właśnie w Polsce. Przykładem może być tutaj chociażby koncern Stora Enso, który inwestuje ok. 350 mln Euro w rozbudowę zakładu w Ostrołęce czy Can-Pack, który buduje nowy zakład produkcyjny w Tarnowie. Na uwagę zasługuje również fakt, iż przemysł opakowaniowy należy do najbardziej innowacyjnych gałęzi przemysłu (porównywalnym innowacyjnością do IT) – przytoczę tutaj chociażby inteligentne opakowania (sprawdzają warunki panujące wokół żywności), opakowania aktywne (przedłużają przydatność do spożycia danego produktu) czy coraz większy nacisk na ekologię. Wszystko to pozwala z optymizmem patrzeć na przyszłość polskiego przemysłu opakowaniowego.

 


Kontakt do Eksperta:
Wojciech Kochański
Tel: +48 661 601 085
E-Mail:

 

 

1.The Future of Global Packaging to 2020, Smithers Pira, Grudzień 2015

Print